TVR Chimaera 400 LHD
Verkoopprijs: € VERKOCHT
Carrosserie: Cabrio
Kilometerstand: 12.126 km
Bouwjaar: 05/1995
Vermogen: 176 kW (240 PK)
Brandstof: Benzine
Kleur: Speed Yellow
Uitrusting: Leder
Carrosserie: Cabrio
Kilometerstand: 12.126 km
Bouwjaar: 05/1995
Vermogen: 176 kW (240 PK)
Brandstof: Benzine
Kleur: Speed Yellow
Uitrusting: Leder
Bijzonderheden:
Deze originele links gestuurde Chimaera is in 1995 nieuw geleverd in Nederland. Rond de eeuwwisseling is de auto voorzien van een nieuwe Engelse body waarbij de auto wel LHD bleef. Daarnaast zijn diverse aanpassingen gedaan zoals onder andere nieuwe koppelingsplaten, high torque startmotor, Highspeed sixpot remklauwen met geventileerde remschijven, Tuscan pedalenbox, Speed 12 style koplampen, Zertec LED achterlichten en een RadTec aluminium radiator voor betere koeling.
Sinds de 'restauratie' heeft de TVR ongeveer 12000 km afgelegd. De auto is uitgevoerd in Speed Yellow met een donkergroen lederen interieur en een zwarte softtop. Met de V8 motor wordt ca. 240 pk geproduceerd.
Er zijn zeer weinig links gestuurde TVR’s en dit exemplaar is helemaal uniek qua staat en qua uitvoering.
Algemeen:
TVR Automotive Limited, zoals het bedrijf tegenwoordig heet, werd in 1947 opgericht door Trevor Wilkinson in Blackpool (GB) en heette aanvankelijk Trevcar Motors. Al snel richtte het bedrijf zich op de bouw van sportauto’s, in eerste instantie werden alleen chassis’ vervaardigd maar vanaf 1949 volgden de eerste complete auto’s, hoewel dit eenmalige exemplaren waren. Het bedrijf bleef nog een aantal jaren kleinschalig en had weinig mensen in dienst. In 1956 begon men te experimenteren met kunststof (Microplas in dit geval) carrosserieën. Twee jaar later werd de eerste TVR auto die een groter publiek zou aanspreken geïntroduceerd, de Grantura. Het uitgangspunt van dit model, een chassisframe van stalenbuizen, zou decennia lang de basis voor alle TVR’s blijven.
Hoewel de Grantura gunstige kritieken kreeg van de pers, waren de verkopen bepaald niet spectaculair (ca. 100 stuks) en door financiële problemen en ruzie in het management bleef het bedrijf lange tijd in de marge opereren. Ook bleken privé-rijders op het circuit succesvoller dan het officiële TVR-fabrieksteam. Na een herstart in 1965 ging het langzaam bergopwaarts met het bedrijf en de productiecijfers. Succesvolle modellen in de jaren 60 en 70 waren bijvoorbeeld de Vixen en de Griffith. De bedrijfsvoering bleef turbulent en TVR wisselde nog een paar keer van eigenaar, de laatste keer in 2013, en is nu gevestigd in Wales.
De Chimaera (1992-2003) was een achterwiel aangedreven, twee-zits cabriolet met een Rover V8 motor. Na 11 productiejaren waren er zo’n 6000 exemplaren verkocht. Een aantal motorvarianten met oplopende cilindercapaciteit waren verkrijgbaar. De auto is ontworpen om op comfortabele wijze langere afstanden af te kunnen leggen, een echte reiswagen met de sound en de looks van een hardcore sportwagen.
Deze originele links gestuurde Chimaera is in 1995 nieuw geleverd in Nederland. Rond de eeuwwisseling is de auto voorzien van een nieuwe Engelse body waarbij de auto wel LHD bleef. Daarnaast zijn diverse aanpassingen gedaan zoals onder andere nieuwe koppelingsplaten, high torque startmotor, Highspeed sixpot remklauwen met geventileerde remschijven, Tuscan pedalenbox, Speed 12 style koplampen, Zertec LED achterlichten en een RadTec aluminium radiator voor betere koeling.
Sinds de 'restauratie' heeft de TVR ongeveer 12000 km afgelegd. De auto is uitgevoerd in Speed Yellow met een donkergroen lederen interieur en een zwarte softtop. Met de V8 motor wordt ca. 240 pk geproduceerd.
Er zijn zeer weinig links gestuurde TVR’s en dit exemplaar is helemaal uniek qua staat en qua uitvoering.
Algemeen:
TVR Automotive Limited, zoals het bedrijf tegenwoordig heet, werd in 1947 opgericht door Trevor Wilkinson in Blackpool (GB) en heette aanvankelijk Trevcar Motors. Al snel richtte het bedrijf zich op de bouw van sportauto’s, in eerste instantie werden alleen chassis’ vervaardigd maar vanaf 1949 volgden de eerste complete auto’s, hoewel dit eenmalige exemplaren waren. Het bedrijf bleef nog een aantal jaren kleinschalig en had weinig mensen in dienst. In 1956 begon men te experimenteren met kunststof (Microplas in dit geval) carrosserieën. Twee jaar later werd de eerste TVR auto die een groter publiek zou aanspreken geïntroduceerd, de Grantura. Het uitgangspunt van dit model, een chassisframe van stalenbuizen, zou decennia lang de basis voor alle TVR’s blijven.
Hoewel de Grantura gunstige kritieken kreeg van de pers, waren de verkopen bepaald niet spectaculair (ca. 100 stuks) en door financiële problemen en ruzie in het management bleef het bedrijf lange tijd in de marge opereren. Ook bleken privé-rijders op het circuit succesvoller dan het officiële TVR-fabrieksteam. Na een herstart in 1965 ging het langzaam bergopwaarts met het bedrijf en de productiecijfers. Succesvolle modellen in de jaren 60 en 70 waren bijvoorbeeld de Vixen en de Griffith. De bedrijfsvoering bleef turbulent en TVR wisselde nog een paar keer van eigenaar, de laatste keer in 2013, en is nu gevestigd in Wales.
De Chimaera (1992-2003) was een achterwiel aangedreven, twee-zits cabriolet met een Rover V8 motor. Na 11 productiejaren waren er zo’n 6000 exemplaren verkocht. Een aantal motorvarianten met oplopende cilindercapaciteit waren verkrijgbaar. De auto is ontworpen om op comfortabele wijze langere afstanden af te kunnen leggen, een echte reiswagen met de sound en de looks van een hardcore sportwagen.